Onze onderwijsprincipes

Onze onderwijsprincipes hebben we als volgt geformuleerd:

1. Ieder mens is op de wereld gekomen met een missie en een bedoeling. Dat maakt iedereen waardevol voor de maatschappij. Wij begeleiden je om erachter te komen wat jouw interesses, natuurlijke talenten en passies zijn zodat jij ten volle een bijdrage kan leveren aan de maatschappij en de wereld van morgen.

2. Jouw gedachten, jouw intenties, jouw stem en jouw acties veranderen de maatschappij én de wereld. Ons onderwijs is daarom een leercommunity waar je jouw passie ontdekt via jouw interesses en talenten. Je ontmoet jezelf door ontmoeting met de ander. Hierdoor groeien zelfkennis en zelfbewustzijn en kun je je rol in de maatschappij ontdekken en pakken.

3. Bij ons is een leerling eigenaar van zijn eigen leerproces, waarbij nieuwsgierigheid, leergierigheid en intrinsieke motivatie vanuit je passie leidend zijn. Ieder mens heeft een natuurlijke behoefte aan groei. Wij stimuleren en ondersteunen die behoefte.

4. We onderscheiden het onderzoeken, bevragen en doorzoeken van vijf werelden: de wetenschappelijke wereld, de kunstzinnige wereld, de maatschappelijke wereld, de sociale/ethische wereld en de spirituele wereld. Dit geeft structuur en sturing aan het leerproces.

5. Coaches begeleiden je bij jouw zoektocht en jouw onderwijsproces. Ze staan naast je en zorgen voor een veilig pedagogisch klimaat. Hierdoor ervaar je veiligheid in je leerproces en ga je uitdagingen aan. Het aangaan van de uitdagingen vergroot jouw veerkracht, doorzettingsvermogen en kwaliteit van leren en leven.

6. We begeleiden/leiden op voor de onbekende maatschappij van morgen. Doordat je veerkracht, autonomie, aanpassingsvermogen, eigenwaarde en veiligheid ervaart, ben je zelfredzaam in deze maatschappij en geef je mee vorm aan deze maatschappij.

7. Ons onderwijs vormt een klein weerspiegeling van de maatschappij door de heterogene samenstelling (in leeftijd, sekse, niveau) van de groep. Leerlingen, ouders en coaches inspireren elkaar. Ouders participeren ook actief in de onderwijsloopbaan van hun kind. Zij zijn daarbij onmisbare partners in ons onderwijs. Ze vormen de eerste cirkel van het maatschappelijke netwerk rondom de leerling en de school.

8. Het bedrijfsleven draagt bij aan jouw leerweg. Bedrijven, overheden en organisaties maken daarom deel uit van het maatschappelijk netwerk rondom de school. Het bedrijfsleven financiert, naast de overheid, ons onderwijs. Daardoor voelen zij zich nog meer verantwoordelijk voor de maatschappelijke belangen van het onderwijs.

9. Onze coaches worden gewaardeerd naar wat ze waard zijn in het begeleiden naar zelfbewuste mensen die ten volle hun rol in de maatschappij kunnen vervullen.

10. Onze coaches leven en werken vanuit hun eigen autonomie, authenticiteit en passie aan de doelstellingen van ons onderwijs.